

Intet mennesker går på sine to ben rundt i Danmark uden at vide, hvad sociale medier er. Måske kalder de dem noget andet. Men ligegyldigt hvad de bliver kaldt, så er de i hvert fald kendt af alle danskere.
SEO er der formentlig ikke lige så mange, der kender til. Det er til trods for, at vi alle sammen har gavn af det hver eneste dag, eller hver eneste dag vi bruger en søgemaskine. SEO står for søgemaskineoptimering og er et redskab virksomheder kan benytte for at få deres produkter helt til tops i søgefeltet.
Hvorfor bruge SEO
Forestil dig, at du ejer en butik i din by. Hvor tænker du er den bedste placering? Ude i yderkanten af byen, hvor ingen lige kommer forbi, eller måske inde på strøget? Det er selvfølgelig afhængig af butikkens størrelse og de produkter, der sælges i butikken.
Ikke desto mindre vil du gerne lægge butikken der, hvor der er trafik af potentielle kunder – ikke? Det samme vil din butik selvfølgelig også have, hvis den sælger produkter online.
Her gælder det om at bruge søgemaskineoptimering således, at du ligger over dine konkurrenter, når kunderne søger. Hvis du sælger biler, søger kunden måske efter ”billig bil”. Så vil din bilforhandlerens hjemmeside skulle indeholde det ord et vis antal gange.
Herfra bliver det mere kompliceret. Mængden af ord samt hvilke ord du skal bruge som virksomhed, er et svært regnestykke. De fleste virksomheder søger her noget hjælp til SEO hos professionelle.
Sociale medier eller hjemmeside?
Nogle virksomheder vælger dog helt at droppe hele racet med SEO. I stedet fokuserer de udelukkende på sociale medier. Det kan være en god strategi for nogle virksomheder. Desuden kan der ligge en besparelse ved kun at bruge mandskab ét sted.
Igen handler det om den specifikke virksomhed. Hvad de sælger og til hvem. Hvis kunderne i langt størstedelen af tilfældene er på de sociale medier og salget kan foretages herover, giver det måske god mening for virksomheden at lægge alle kræfter på de sociale medier.
Dog skal det understreges, at det ene slet ikke udelukker det andet. SEO og sociale medier kan nemlig spille sammen.
Ram så bredt og så godt som muligt
Hvis virksomheden er stærk på de sociale medier, kan det bruges på hjemmesiden. Hvis hjemmesiden er stærk, kan det bruges på de sociale medier. Det handler her om at få gjort brug af den trafik, som virksomheden har skabt. Hvordan kan den udnyttes endnu mere.
På den måde får virksomheden ikke kun kunder fra den trafik, der er på de sociale medier. De får også kunder fra den trafik, der er på en søgemaskine. Det kan få produktet ud til endnu flere brugere, der står og mangler lige præcis det produkt.
Hold øje med dine søgninger fremover. Måske kan du se et mønster i, hvad du søger og hvad du så får. Som kunde kan du også optimere dine søgninger, så du får de produkter du faktisk søger efter.
De små forhandlere vil have svært ved at komme til tops i søgemaskinerne. Du må altså gøre en indsats for at finde disse udbydere selv.