Design af etiketter: Dette skal du have med i overvejelserne

Etiketter

Når du skal designe etiketter til et fysisk produkt, er der rigtig mange ting, der er vigtige at tage højde for. Derfor er det også vigtigt, at man ikke blot kaster noget tilfældigt sammen, så man hurtigt kan få dem bestilt.

Derimod skal du sørge for, at designet er velovervejet og udført med omhu. For at sikre dette, er du naturligvis nødt til at gøre dig en række overvejelser, inden du sætter gang i selve designprocessen.

Har du allerede fundet den grafiker, du vil have til at udføre arbejdet, er det en god idé at sætte dig sammen med vedkommende, således I kan sparre og dele input om de overvejelser, der skal gøres forud for selve designet.

De skal harmonere med dit brand

Når du får designet etiketter til dit produkt, er det vigtigt, at designet harmonerer med dit brand. Derfor er det meget vigtigt, at der bliver lagt en form for designlinje for hele dit brand, som kan inddrages i designet af dine etiketter.

Det vil nemlig nemt kunne komme til at virke en kende besynderligt, hvis du får designet etiketter, der slet ikke stemmer overens med dit brand. Det vil medføre, at dine kunder får svært ved at se, hvad dit brand står for.

Dette er naturligvis ensbetydende med, at du skal sørge for at inddrage skrifttyper, farver og generel designfilosofi fra det øvrige grafiske materiale, der er blevet produceret til din forretning og dit brand.

De skal være synlige

Formålet med dine etiketter er, at de skal vise folk, hvad dit produkt er, og hvem der står bag det. Derfor er det også vigtigt, at de er synlige. Er de ikke det, vil de ganske enkelt ikke kunne tjene det formål, de er lavet til.

Der findes naturligvis op til flere måder, hvorpå man kan gøre dem mere synlige. Man kan bl.a. vælge at gøre brug af stærke farver eller store skrifttyper. Her skal man dog hele tiden huske, at det skal ske i samme ånd, som dit logo mv.

Ydermere skal du også overveje, hvor dine produkter primært kommer til at være til salg henne. Skal de f.eks. stå i et supermarked, er det vigtigt, at de også er synlige på den måde, at de skiller sig ud fra de øvrige produkter på hylden.

Hvad vil du gerne fortælle?

Hvis der er ting, du gerne vil bruge din etiket til at fortælle, er det også noget, du skal tage højde for, inden du sætter din grafiker i gang. Det kan f.eks. være, at der er en række bestemt certificeringer, du rigtig gerne vil have med.

Hvis dette er tilfældet, er det naturligvis en nødvendighed, at du informerer din grafiker om det. Han eller hun skal nemlig kunne integrere dem i designet fra start, da de ellers kan komme til at fremstå malplacerede.

Derudover er det naturligvis værd at pointere, at disse certificeringer ikke er værd at gøre plads til på din etiket, hvis de ikke har nogen betydning for dine potentielle kunder.